vrijdag 10 juli Amsterdam - Los Angeles

Vanavond aangekomen in het hotel in Los Angeles. Ondanks de overstaptijd van twee en een half uur in Houston toch nog erg laat voor overstap naar Los Angeles. Maar het is goed gekomen. Met een hamburger achter de kiezen en voor Wytze en Ivar een frisse duik in  het zwembad, vroeg onder de wol. Morgen weer vroeg op. We worden om half 7 opgehaald voor de camper.

zaterdag 11 juli Los Angeles - San Diego

Vanochtend al vroeg opgehaald (7:00 uur) om de camper op te halen. We hebben een joekel van een camper! Erg lang (10 meter) en er kan ook nog in de breedte wat uitgeschoven worden. Na inspectie, uitleg en de nodige formaliteiten kunnen we op pad. Eerst een supermarkt opgezocht om wat voorraad in huis te halen. Gelijk lid geworden van de VONS club (=supermarkt). Dat is gratis en je kunt er leuke kortingen mee krijgen. Amerikanen zijn gek op kortingscoupons, pasjes, etc. Laten we daar maar gelijk aan meedoen.

Vervolgens op pad naar San Diego. Even wennen aan de camper en de Amerikaanse wegen, maar dat went snel. Op de camping in San Diego in de Stille Oceaan gezwommen. 's Avonds nog kunnen genieten van de vuurwerkshow van Sa World waar we morgen heen zullen gaan.

Wel een bijzondere dag. We hadden vast anders nog even contact gehad met ma die jarig zou zijn geweest. We denken veel aan haar.

zondag 12 juli San Diego bezoek Sea World

Vandaag zijn we naar Sea World geweest. Een ontzettend leuk park met een paar grappige attracties en heel veel leuke shows. Het was prachtig weer en een ontzettend leuke dag. Het viel ons op dat er veel zwaarlijvige Amerikanen zijn. In de attracties moeten de beugels worden aangedrukt door de medewerkers anders vergrendelen ze niet. Staan er twee meisjes op zo'n beugel rondom iemand te drukken. Die dan echt helemaal klem zit.

maandag 13 juli San Diego - Palm Springs

Vanochtend lekker rustig aan gedaan. En vervolgens op pad gegaan naar Palm Desert. Onderweg nog even naar de Walmart voor de nodige boodschappen. Een ontzettend grote supermarkt. Myrthe ging op onderzoek uit en kwam verheugd vertellen dat er zelfs fietsen te koop waren. Op de parkeerplaats even een snelle lunch en toen weer door. Onderweg veranderde het landschap langzaam maar zeker, het werd droger en vlakker. Woestijngebied. Bij het uitstappen merkten we dat ook het kwik gestegen was: 42 graden! En dat was geen Fahrenheit. Heel, heel erg warm. Gelukkig hebben we een airco in de camper. Éven heerlijk gezwommen en daarna lekker gebarbecued. Morgen gaan we via Joshua Tree National Park naar Lake Havasu.

dinsdag 14 juli Palm Springs - Lake Havasu bezoek Joshua Tree national park

We zijn vandaag naar Joshua Tree National Park geweest. Daar hebben we de Skull Rock Trail gedaan. Dat was een leuke wandeling door de woestijn. Aan het begin leken de rotsen een beetje op schedels. Maar middenin werden de rotsen normaal. We zagen allemaal verbrande planten en we zagen allemaal chipmunks, eekhoorntjes. We hebben Alvin niet gezien, maar wel eentje die op Theodore leek. Op de helft van de wandeling waren we de weg een beetje kwijt. Gelukkig vonden het weer terug en kwamen uiteindelijk bij de camper aan. Het was echt superwarm en we hebben veel water gedronken.

Daarna moesten we lang in de auto naar Lake Havasu. Gelukkig kregen we onderweg een ijsje en konden we in de Colorado rivier zwemmen. Groetjes van Ivar.

woensdag 15 juli Lake Havasu

Vandaag was het voor het eerst dat we eindelijk een keer uit konden slapen. Na een heerlijk ontbijt gingen we eerst een duik nemen in het zwembad en hebben we een ijsje gehaald. Toen gingen we ons klaarmaken voor een ritje naar de supermarkt om even nog wat boodschappen te doen. In de winkel vroegen we naar een winkelcentrum, waarna we uitkwamen bij een brug met winkels eromheen. De brug was alleen niet een gewoon Amerikaanse brug, maar had een man als toeristentrekker van Londen naar Lake Havasu gehaald. In Londen kon de brug het gewicht van alle voertuigen niet meer aan, en is verkocht aan een man die meer toeristen naar zijn camping wilde lokken. In een van de winkels heeft Wytze een zwembroek gekocht en ik een shirtje. Helaas waren veel winkels gesloten., Vervolgens gingen we op zoek naar en restaurant, wat we hebben gevonden. We hebben heerlijk gegeten met een prachtig uitzicht op de brug, met mooi blauw/ groenachtig water eronder, en bergen op de achtergrond. In het restaurant zei een Amerikaanse vrouw nog tegen papa en mama dat ze knappe, voorbeeldige en nette kinderen hebben. Al helemaal vergeleken met haar eigen kleinkinderen die bijna altijd achter hun mobiel zitten. (Waar wij het natuurlijk helemaal mee eens waren) Daarna reden we weer terug naar de camping en hebben we nog even een duik genomen aangezien het nog steeds 38 graden Celsius was.

Groeten, Sigrid.

donderdag 16 juli Lake Havasu- Grand Canyon

Mamma zei dat we zo meteen bij Route 66 waren en toen ging Sigrid de hele tijd zeggen: "zijn we er al ?"" Toen waren we er, en toen zei Sigird: "wanneer zijn we er?" En toen zei mamma: "we zijn er al". Maar Sigrid geloofde dat niet, want ik denk dat Sigird dacht het een hele drukke weg zou zijn. Toen kwamen we bij een oude 'General Store". Daar waren echt hele oude, oude, oude auto's. En daar binnen dat winkeltje waren allemaal route 66 dingen en ook geld aan de muur geprikt. En op een kaart kon je een pinnetje zetten waar je woonde en er waren heel veel uit Europa. Toen gingen we verder rijden naar de Grand Canyon. Onderweg kwamen we in een dorpje met Cars auto's. Ze waren er bijna allemaal. We hebben daar ook een hele lekkere hamburger en frietjes gegeten. We kwamen aan het einde van de middag bij de camping aan en toen zei pappa: Ër is een pooltafel!" En toen gingen we poolen. Ik had gewonnen van pappa, omdat hij de zwarte acht erin schoot. Groetjes van Ivar. En voor Pien: ik eet mijn ijsje zo snel op dat hij geen kans krijgt om te smelten.

vrijdag 17 juli Grand Canyon

We moesten heel vroeg opstaan, omdat pappa en mamma hadden gezegd dat we een tocht gingen doen met een gids. En toen kwamen we aan met de camper op een plek waar helicopters stonden en toen bleek dat we een helicoptervlucht over de Grand Canyon gingen maken. En die man die moest weten hoe zwaar je was en afhankelijk daarvan werd er een indeling gemaakt voor de zitplaatsen in de helicopter. En toen mocht ik voorin naast de piloot waar je het mooiste uitzicht had! De vlucht was heel mooi en we hadden heel goed uitzicht. In de helicopter speelde muziek af en maar ook een stukje waarin een man ging vertellen over de Grand Canyon. We konden ook met elkaar praten. Op de terugweg zagen we elanden lopen. Daarna gingen we met de camper naar de Grand Canyon rijden. We konden met shuttlebussen naar uitzichtpunten. De bus was soms heel vol. Aan het einde van de middag gingen we naar de camping. En we hadden afgesproken naar dezelfde camping te gaan als Eva en Fleur Melgert, vriendinnen van Myrthe. We hebben met hun gepoold en de ouders hebben met elkaar een borrel en koffie gedronken. Myrthe, Eva en Fleur gingen 's avonds nog zwemmen. De Grand Canyon was heel erg mooi. Het leek wel op elkaar, maar toch zag je wel verschil. Groeten van Sigrid.

zaterdag 18 juli Grand Canyon naar Page en bezoek Antelope Canyon

Vandaag verlaten we de Grand Canyon en gaan naar Page waar we de Antelope Canyon gaan bezoeken. We vertrekken vroeg, want we willen de toeristische route nemen langs de Grand Canyon en nog een paar uitzichtpunten bezoeken. Ook weten we niet precies hoe de route loopt en hoe het zit met het tijdverschil. We zouden namelijk van Pacific time naar Mountain time gaan. Eigenlijk was dit bij Lake Havasu al gebeurt, maar op een of andere miraculeuze wijze leven we nu weer in dezelfde tijdzone als in Los Angeles. Het zou kunnen dat het nu weer verspringt en we komen liever niet te laat. De canyon is namelijk alleen onder begeleiding van een gids te bezoeken. We komen een half uur van te voren op de plek waar we ons moeten melden. Hier krijgen we te horen dat we over een uur moeten terugkomen. Het is blijkbaar nog steeds geen Mountain time en we zijn dus anderhalf uur te vroeg! Nou ja, Sigrid en ik gaan winkeltjes kijken en Wytze, Myrthe en Ivar gaan een camping opzoeken. Sigrid en ik ontdekken een heerlijke ijscotent met wel zeet bijzonder ijssoorten (Superman, Brownie on the Moon, Grasshopper, enz). Later wijzen we Ivar, Myrthe en Wytze hier ook nog even op.

Om half vier rijden we in een soort jeep naar de Canyon. De gidsen zijn Indianen van de Navajo-stam. Eigenlijk is het geen canyon, maar een soort grot. Wanneer het flink heeft geregend, komt er veel water door heen. Dit zorgt ervoor dat de canyon van binnenuit erodeert. Ook in het plafond zitten af en toe gaten, wat zorgt voor bijzonder lichtinval. De kracht van het water dat er door stroomt is zeer groot. Dit zorgt vorm bijzonder vormen in de grot. Soms zijn er holtes, maar ook een soort spiralen, deze kun je vergelijken met kurkentrekkers. Verder is het zo dat de vloer van de grot in hoogte verandert. Soms is de vloer lager wanneer er zand en gruis mee uit de grot gespoeld wordt. Soms spoelt dit er juist in en dan is de vloer weer lager.

zondag 19 juli Page - Bryce Canyon

We gingen van de camping in Page weg en na een klein stukje rijden kwamen we bij een grote stuwdam, die energie opwekt, met een brug eroverheen. We zijn toen uitgestapt en hebben een stukje over de brug gelopen en wat foto’s gemaakt. Daarna gingen we verder rijden. Vervolgens hadden we een stop en gingen we lunchen. Verder zijn we nog 1x gestopt voor een foto van de Red Canyon. Toen we bij Bryce Canyon in het park waren zijn papa en mama nog even uitgestapt om bij het Visitors Centre langs te gaan.

Doei. Myrhe

maandag 20 juli Bryce Canyon

We hebben op de camping ontbeten met pancakes, die werden gemaakt door de campingeigenaren. Daarna zijn we naar het park gereden. Daar zijn we op de shuttlebus gestapt en naar het verste uitzichtpunt gereden. Vervolgens hebben Ivar, Sigrid en mama de moeilijkere wandeling gedaan en zijn papa en ik weer op de shuttlebus gestapt om verschillende uitzichtpunten te bekijken. Daarna hebben we de makkelijkere wandeling gedaan. We hadden afgesproken bij een uitzichtpunt en toen zijn we samen nog naar een uitzichtpunt gelopen. Toen zijn we weer naar de camping gegaan en hebben we gezwommen.

Doei. Myrthe

dinsdag 21 juli Bryce Canyon - Zion national park

Vandaag hebben we een korte rit voor de boeg, slechts 90 mijl. We gaan van Bryce Canyon naar Zion national park. We hebben een beetje uitgeslapen en doen het onderweg rustig aan. We stoppen een paar keer bij allerlei uitzichtpunten. In een klein dorpje doen we boodschappen- Ook is daar een klein winkeltje waar ze sandwiches en milkshakes verkopen. Echte milkshakes van vers fruit en overheerlijk ijs. De sandwiches nemen we mee voor onderweg. Als we terugkmen bij de camper komen we een ander Nederlands gezin tegen. We raken met elkaar aan de praat. Op een gegeven ogenblik vraagt de zoon waar we vandaag komen. Toen hij hoorde dat we uit Winsum, Groningen kwamen, zei hiij ´òh, Kamerlingh Onnes`. Het blijkt een van de leerlingen van school te zijn. Ik had hem niet herkend, maar hij mij wel. Wel heel bijzonder om elkaar dan zo tegen te komen! We rijden door het Zion NP naar de camping die aan de andere kant van het park ligt. Het is een prachtige rit. Na een bezoek aan het visitor´s centrum om even te bekijken wat we allemaal kunnen doen, rijden we door naar de camping. Hier hebben we nog tijd genoeg om even lekker te zwemmen. ´s Avonds steken we de BBQ nog even aan voor een overheerlijke t/bonsteak. op tijd bij camping. Morgen op tijd op. ´s Ochtends gaan Myrthe, Sigrid en Wytze een paardrijtocht maken en gaan Ivar en ik wandelen. Dan door naar Vegas waar we kaartjes hebben voor een show van Cirque du Soleil.

woensdag 22 juli bezoek Zion national park, naar Las Vegas

We werden wakker en we gingen op een normale tijd weg naar Zion.. Myrthe, Sigrid en Wytze gingen paardrijden en mamma en ik gingen eerst een wandeling maken die heette de Weeping Rock. Dat was een leuke wandeling met veel hoogteverschil. En toen we daar waren leek het net of de rots aan het huilen was. Je kon ook nog naar een andere kant kijken en daar was een mooi uitzicht. Daarna hebben nog een andere wandeling gemaakt en die heette Esmerald Pool. Dat was een hele mooie oase. Want het eigenlijk een woestijn met bergen en op sommige plekken dus water. Om twaalf uur gingen met elkaar elkaar picknicken. En toen gingen we een wandeling maken die heette Riverside Walk. Hierbij  moesten we een stuk door de rivier wandelen. Ik vond het heel leuk om helemaal nat te worden.

Om een uur of drie gingen we naar Las Vegas. Toen kwamen we daar aan op een hele leuke camping. Omdat we heel erg moesten zoeken naar de camping en de plek waar we de kaartjes voor de voorstelling konden halen, waren we erg laat. En we moesten om half tien bij de voorstelling zijn. We hadden haast en moesten een taxi nemen. we kregen geen taxi maar een PARTYBUS we waren (door de partybus) te vroeg de voorstelling was erg mooi en mamma vond een stukje heel eng Dat was het stukje dat twee mannen op een rad gingen touwtje springen. Ze was bang dat de mannen zouden vallen. het was mijn geluksdag groetjes ivar

donderdag 23 juli Las Vegas

Donderdag was weer een dag dat we konden uitslapen. Maar helaas deed de airco het niet meer, dus waren we allemaal rond 8 uur al wakker door de hitte. Papa had de Road Bear verhuur gebeld, en kon die middag langskomen. De plannen waren dus helemaal veranderd. Gelukkig hoorden mama en ik bij de douches van een vrouw dat op de camping de elektriciteit van 6 tot 9 uit gaat, en er dus niks kapot was,

Maar er zat een scheur in de voorruit, dus papa en Ivar zijn alsnog heen geweest. Mama Myrthe en ik hebben toen in het hotel Circus Circus rond gekeken. (waar ontzettend veel gokmachines waren, voor volwassenen, maar ook een afdeling voor kinderen met allerlei soorten spelletjes) En zijn daarna op de bus gestapt naar een winkeloutlet, waar later Papa en Ivar ook heen kwamen, en we met z´n allen gingen shoppen en eten en iedereen heeft wat nieuws.

We hadden de dag ervoor pasjes voor de bus gekocht waarmee we 24 uur lang in de bus konden rijden, en die we vandaag dus weer konden gebruiken.

Na een tijdje waren we er wel klaar mee en gingen terug naar de camping, papa en Ivar eerst. Mama Myrthe en ik gingen nog even wat winkeltjes in om te kijken en daarna ook terug. Even rustig aan gedaan en gezwommen, en daarna weer de strip in. Eerst samen naar Circus Circus waar we wat spelletjes hebben gedaan op de kinderafdeling, en ook wat hebben gewonnen! Weer bij de Mac gegeten, die in het hotel zat! En daarna opsplitsen, Mama en Ivar naar de M&M Store en Papa, Myrthe en ik naar hotel New York-New York waar een achtbaan in zat. De achtbaan was echt heel leuk, hij ging 105 km per uur en had 2 loopings en een kurkentrekker. Later zouden we elkaar treffen bij een fonteinenshow, met lichtstralen wat ook heel mooi was. Las Vegas is een mooie, bijzondere stad met hele luxe hotels. Een daarvan had bijvoorbeeld een zwembad van 4,5 ha en een zandstrand en golfmachine. Een andere had dan weer een achtbaan erin, en weer een ander grachten, die de grachten van Venetië moesten voorstellen. Alle hotels waren nagebouwd naar een stad. Daarom stond er ook bij een hotel een namaak van de Eiffeltoren voor de deur, en bij een ander weer het vrijheidsbeeld, en de Arc de triompf was er ook en nog heel veel andere gebouwen. Het is een indrukwekkende stad, maar ze gaan niet heel zuinig om met licht en water enz.. Er zijn namelijk heel veel grote billboards op gebouwen, maar ook op vrachtwagens met allemaal reclame en watersproeiers op straat voor wat afkoeling en nog meer.

Toen weer terug met de bus naar de camping en heerlijk geslapen.

Groeten, Sigrid.

vrijdag 24 juli Las Vegas - Mono Lake

Vandaag hebben we een lange rit van 320 mijl op het programma staan. We vertrekken redelijk op tijduit Las Vegas waar het ´s ochtends erg rustig is. Het eerste stuk gaat door de woestijn heen. Wytze rijdt en de rest ligt te slapen. We hebben ook wel wat slaap in te halen. In Las Vegas zijn we steeds laat op bed gekomen en weer vroeg opgestaan. De kinderen slapen tot 12.00 uur. Om een uur of een eten we een broodje en noedels onderweg. Daarna bij een mooie supermarkt boodschappen doen. De supermarkten verschillen hier erg van elkaar. We hebben nu een aantal gevonden waar ze goede, verse spullen hebben en lekker brood. Deze staan zelfs in onze Tomtom in geprogrammeerd. Van woenstijngebied zien we het landschap langzaam veranderen. Het wordt steeds groener en we gaan behoorlijk omhoog. We komen door twee bergpassen en kunnen genieten van mooie vergezichten. Aan het einde van de middag komen we aan op de plaats van bestemming, Mono Lake. We wilden eerst naar een zuidelijker gelegen plaats, maar hebben gekozen voor deze plek. Dit ligt wat beter als we straks weer verder willen rijden. We zitten aan de oost kant van de Tiogapas door Yosemite National Park. Hier gaan we zondag door op weg naar Mariposa.

Zaterdag 25 juli Mono Lake bezoek Codie

Vandaag wederom rustig aan gedaan. We merken dat we best moe zijn van al het gereis en de vele indrukken die we op doen. Ook al doen we nog zo rustig aan. We slapen uit en brunchen. We hebben de kinderen leren blackjacken dus daar spenderen we veel tijd aan. Verder brengen we een bezoek aan Codie. Codie is een zogenaamde spookstad. Aan het begin van de 19e eeuw werd hier goud gevonden. Daar kwamen natuurlijk veel avonturiers op af. Op het hoogtepunt woonden er zo´n 10.000 mensen in Codie. Ongeveer zoveel als in Winsum. Er waren maar liefst 63 saloons. Dus je kunt wel een beetje nagaan wat voor types het dorp bevolkten. De omstandigheden waren extreem. In de zomers erg warm en droog en in de winter extreem koud, veel sneeuw en onbereikbaar. Een meisje schreef in haar dagboek, toen ze hoorde dat het gezin naar Codie ging verhuizen `Goodbye God, I´m moving to Codie´.

Het Mono Lake is een vulkanisch meer. Het is minder groot dan een aantal jaren geleden, omdat Los Angeles water aftapte van de bronnen van het meer. Milieu activisten hebben actie ondernomen en nu is het aftappen gestopt.

Zondag 26 juli Mono Lake - Mariposa, door Tioga pas en Yosemite National Park

We reizen weer terug naar het westen. We gaan naar Mariposa aan de andere kant van het Yosemite Pas. We nemen een mooie route door de Tioga Pas. Op 9000 voet hoogte (ongeveer 3000 meter' stoppen we bij een meer. Wytze zet koffie (even de generator aan) en hij en Ivar nemen een duik in het koude water. Een stuk verder op stoppen we bij een beekje-riviertje voor de lunch. ´s Middags komen we om half vier bij de camping aan. De kinderen vertrekken naar het zwembad en Wytze en ik doen even boodschappen voor de komende twee dagen. Vanavond staan er Hollandse pannenkoeken op het menu.

maandag 27 juli Yosemite National Park

Vandaag gingen we naar Yosemite. Toen we daar aankwamen zijn we op de shuttlebus gestapt en hebben we een heel steile route naar watervallen gewandeld. Mama is toen nog een stukje doorgelopen en wij zijn terug gegaan. Toen zijn we naar een bos gegaan met Seqoia bomen. Dat zijn hel grote bomen. De grootste bomensoort van de wereld. Daar hebben we een kleine wandeling gemaakt en zijn toen door een Seqoia boom gelopen. Toen zijn we teruggegaan naar de camping en hebben we gezwommen en gebbq'ed.

dinsdag 28 juli Mariposa naar San Francisco

Vanochtend wat langer op bed gelegen en de laatste was gedraaid. Morgen leveren we de camper in, dus dan is er eigenlijk geen gelegenheid meer om was te doen. Om 11 uur vertrekken we richting San Francisco. Best nog wel een ritje en we doen er eigenlijk altijd langer over dan we vooraf voorzien. Maar het is dan ook vakantie! Dus als we onderweg iets leuks zien of iets willen doen, dan stoppen we gewoon. WE zijn benieuwd wat osn te wachten staat in San Francisco en hoe het reizen per auto ons gaat bevallen. We hebben nu in ieder geval ontdekt dat de camper ons erg goed bevalt. Wij gaan ons eigen huisje nog wel missen. Als we op de camping zijn valt de avond. We zien een hele rookpluim boven het land hangen ten noorden van San Francisco. Hier is net een grote bosbrand geweest. Een natuurlijk verschijnsel, en goed voor de bodem, maar het laat ook wel veel sporen achter in de natuur.

woensdag 29 juli Mariposa - San Francisco

Een tussendag: we moesten de camper inleveren en de stad in gaan.

Helaas had Jan Doets een fantastisch idee: een camping ten noorden van San Franscisco. Helaas moesten we de

camper zuidelijk inleveren: toch om 7:00 weg om er om 10:00 te zijn.

Gelukkig verliep de rest soepeltjes, waardoor we toch redelijk op tijd in San Fransisco waren. Niets makkelijkers dan een hop-on hop-of toer. Lekker bovenop rondrijden, over de Golden Gate en alle andere hoogtepunten bekeken zonder zelf iets te hoeven doen. Hoeven we niet meer alles bij langs. Daarna nog even een shopping center in om te kijken wat de huidige mode is en daarna vroeg naar bed.. klaar voor een paar dagen stad.

Donderdag 30 juli San Francisco, fietsen over Golden Gate Bridge

Een feestelijke dag vandaag! Ik ben jarig. De kinderen en Wytze hebben we vanmorgen vroeg al toegezongen. Daarna zijn we naar Sears gegaan voor een heerlijk ontbijt. Dat was echt heel gezellig en lekker. Een goede start van de dag en we konden ook wel een bodempje gebruiken, want vandaag gaan we de Golden Gate Bridge over fietsen. De Golden Gate heet overigens niet zo vanwege de kleur, maar vanwege het feit dat de baai toegang geeft tot een land met veel mogelijkheden om veel geld te verdienen. De brug is rood, omdat de ingenieur dat mooi in de omgeving vond passen. Bijkomend voordeel: het valt mooi op in de mist.

We nemen nog een keer de open bus naar het afgiftepunt van de fietsen. We krijgen een uitgebreide uitleg over de werking van de fiets (versnellingen, remmen, helmen, enz). We luisteren allemaal beleefd en aan het einde vraagt de medewerker waar we vandaan komen. Wanneer we antwoorden dat we uit Nederland komen, verzucht hij dat we dat ook wel eerder hadden mogen zeggen omdat we dan geen uitleg nodig hadden. En dan op pad. We gaan eerst een flink stuk langs de kust. Erg mooi en ook wel frisjes. De temperatuur langs het water is een stuk lager dan in de binnenstad. Dit temperatuurverschil verklaart ook meteen waarom er altijd mist in de baai hangt. We fietsen een flink stuk omhoog en komen dan bij de brug. Het eerste stuk is erg druk met voetgangers en fietsers, maar het is echt een geweldig mooie ervaring.

Aan de andere kant fetsen we door naar Sausalito, een kunstenaarsdorpje. Erg toeristisch. We besluiten niet lang te blijven en na een verdiend ijsje (een bol staat hier gelijk aan vijf bollen) nemen we de veerboot weer terug. Na het inleveren van de fietsen, lopen we naar de Italiaanse wijk en eten we in een Ialiaans restaurant. Nog een avondwandeling door de Chinese wijk terug naar het hotel en moe maar voldaan naar bed.

Vrijdag 31 juli San Francisco bezoek Alcatraz, Lombard Street

Vandaag gingen we naar de beroemde gevangenis Alcatraz. Er zaten veel bekende boeven in. Alcatraz ligt op een eiland, omringt met heel erg koud water met een hele harde stroming. ALS je zou ontsnappen, zou je in de zee moeten springen om aan land te komen, en zou je onderkoeld raken of meegesleurd worden met de harde stroming en verdrinken. Er zijn wel eens mensen ontsnapt, maar niemand heeft ooit nog wat van hen gehoord. De beroemdste ontsnapping was erg slim uitgedacht. Drie mannen hadden lepels gestolen tijdens het eten en door midden gebroken en zo hadden ze een soort boor waarmee ze het ventilator gat groter hadden gemaakt, zodat ze erdoorheen konden kruipen. Achter de cel zat een ruimte waar ze op een dag 's nachts doorheen kropen en naar het dak klommen. Niemand had wat door en zo zijn ze ontsnapt. Niemand heeft hen ooit teruggevonden. Dus men denkt dat zij zijn overleden.

Er zijn best veel boeken over het leven in die gevangenis geschreven. In de giftshop kon je die kopen, en de man die één van die boeken had geschreven (hij had in die gevangenis gezeten!), was er ook. Je kon met hem op de foto en hij zette een handtekening in je boek, die wij natuurlijk ook hebben gekocht.

Verder hadden we een audioguide, in het Nederlands dus we konden alles verstaan. Er was veel over de gevangenis te vertellen. De cellen zijn heel klein. En er waren huisregels. Als je je niet aan die regels hield, of heel gewelddadig was, moest je in een aparte cel waar je helemaal in het donker zat. Daar werd je ook nooit uitgehaald, je zat 24 uur per dag in die cel, in het donker.

De momenten dat de gevangenen samen waren, was als ze naar buiten gingen of als ze gingen eten. Op die momenten ontstaat ook wel eens ruzie, en er gaat daarbij wel eens iemand dood.

Zaterdag 1 augustus San Francisco - Monterey

Vandaag halen we een huurauto op en gaan we naar Monterey. Wytze en ik kunnen de auto om 10:00 uur halen, dus staan we om iets over tien bij de Herz op de stoep. Hier staat een lange rij en veel mensen druipen af, omdat hun auto nog niet klaar staat. Zo vergaat het ons ook. We kunnen na een uur terug komen, want de auto moet van het vliegveld komen. We gaan terug naar het hotel om te ontbijten met de kinderen. Hierna gaat Wytze alleen de auto ophalen. Ik ga met de kinderen inpakken en uitchecken. Om 12:30 is Wytze nog niet terug. Ivar gaat nog maar even zwemmen en we doen nog even wat boodschapjes. Uiteindelijk komt Wytze om kwart voor drie van de Herz terug. Helaas vallen hierdoor onze plannen voor vandaag in het water. We zouden een stuk rijden over Highway 1 en het aquarium in Monterey bezoeken. Gezien de tijd nemen we een snellere route. We komen aan het einde van de middag aan in het hotel, zwemmen nog even en gaan lekker uit eten.

Zondag 2 augustus Monterey - Santa Barbara

Vanochtend eerst naar het Monterey Bay Aquarium geweest. Het is een prachtig aquarium! Er is veel te zien en te doen en de inrichting en vormgeving is prachtig. We vertrekken later dan gepland naar Santa Barbara. Dit keer wel via Highway 1. Een schitterende rit en we stoppen vaak langs de kant om te genieten van het uitzicht en om foto's te nemen. Onderweg hebben we nog wat oponthoud omdat een motorrijder met passagier op de weg ligt. Het ongeluk is net gebeurd en alle auto's stoppen. Wytze verleent eerste hulp totdat de politie en de brandweer komen. De brandweer verleent hier ook medische hulp. De motorrijder en zijn passagier komen er redelijk goed van af. Het is hier niet verplicht om beschermende kleding te dragen en dat doen deze mensen ook niet. Ze hebben enorm veel geluk gehad. Ze droegen wel helmen, dat is in Californie wel verplicht maar in een staat als Arizona niet. Ze zitten door helemaal onbeschermd op de motor en razen langs het autoverkeer.

Vlak voor Santa Barbara gaan we langs 'The Golden Arches', zoals Wyzte en ik de Mac ook wel noemen. We zijn voor ons doen laat in het hotel. Maar morgen hebben we een rustdag, dus kunnen we lekker uitslapen.

Maandag 3 augustus Santa Barbara

We blijven wat langer liggen en maken ons klaar voor een dagje strand. We beginnen de dag goed met een heerlijk ontbijt b(runch) bij Sambo's, een tentje dat ons aangeraden is door een medewerker van het hotel. Het is wederom heerlijk. Daar kunnen we wel aan wennen, besluiten we. We laten de maaltijd wat zakken op het strand. Het is heerlijk en we vermaken ons prima. Op weg naar het hotel doen we nog wat boodschappen. We hebben besloten onze planning enigzins om te gooien. We gaan morgen naar Universal Studios in plaats van donderdag. Donderdag is namelijk de dag voor ons vertrek en dat lijkt ons toch wat te druk. We zitten maar een uur rijden vanaf Universal Studios en we zijn van plan vroeg te vertrekken.

Dinsdag 4 augustus Los Angeles Universal Studios

We vertrekken om 7:00 uur naar Los Angeles. Het eerste stuk kunnen we lekker doorrijden, maar dan komen we in de drukke spits van Los Angeles. Toch zijn we mooi op tijd bij het pretpark. We hebben de kaartjes en de parkeerkaart al gekocht en het is nog niet druk bij het park. We zijn om 9:00 al binnen. Bij binnekomst wordt ons gevraagd om een enquete in te vullen in ruil voor een fast pass voor de grootste attractie van het park, de Studio Tour. Dit doen we. Het invullen kost ons 5 minuten en scheelt ons een uur of meer in de rij staan. Universal is een park met veel 'virtuele' attracties. Je zit in een film, hebt een 3d bril op enzovoort. Het is allemaal erg knap gemaakt. Ook het park is prachtig aangekleed. De attracties zijn gekoppeld aan een bepaalde productie van Universal Studio, bijvoorbeeld Jurassic Park, The Simpsons, enz. De omgeving van de attractie is hier dan ook op afgestemd. Hoogtepunt van het prak is de Studio Tour waarbij je in een tram over het studio terrein rijdt en je allerlei dingen te zien krijgt die te maken hebben met film maken. Decors, de studiogebouwen, explosies, overstromingen. In een aantal loodsen word je nog getrakteerd om liveshows. We maken een aardbeving mee in de metro van San Francisco, zitten in een achtervolging en vuurgevecht van de Fast and Furious en in een gevecht tussen King Kong en een aantal dinosaurussen in het oerwoud. Heel spectaculair allemaal. Tussendoor genieten we nog van een show over special effects, dieren als acteurs en een enerverende en komische stuntshow. We vertrekken om 21:00 uur weer naar ons hote.l na een ontzettend leuke, maar ook vermoeiende dag.

Woensdag 5 augustus Los Angeles Hollywood Boulevard en Movie Stars Home Tour

Vandaag staat een bezoek aan Hollywood Boulevard op het programma. Verder hebben we een busrit langs verschillende huizen van beroemde film- en muzieksterren gereserveerd. We kleden ons mooi aan, je weet nooit wie je tegenkomt. We zijn wat vroeg voor de bustour, dus lopen we eerst over de Walk of Fame. We zien de namen van verschillende sterren. Er is en app waarmee je de ster van jouw favoriete ster kunt opzoeken. Maar ja, geen wifi, dus dat doen we niet. Er is ook een gedeelte waar beroemde mensen hun hand- en voetafdrukken in het cement hebben gezet. De bustour voert ons langs de toegangspoorten en vuilnisbakken van verschillende sterren. We zien niet veel, maar het is leuk om de beroemde buurten en straten met eigen ogen te zien. Hollywoord Boulevard, Beverly Hills, Hollywood Hills, Bel Air, Rodeo Drive en de beroemde letters van Hollywood.

Donderdag 6 augustus Los Angeles Venice Beach en Santa Monica Pier

Vandaag is danecht onze laatste dag aangebroken. Morgenochtend vliegen we weer naar huis. Het lijkt ons leuk om nog even de beroemde stranden van Los Angeles te verkennen. We gaan in ieder geval naar Venice Beach en als we tijd hebben gaan we nog naar Santa Monica, naar het strand en de pier. We zijn lekker vroeg en er is genoeg plek op de parkeerplaatsen en het strand. Venice Beach is een beetje een hippie-achtig gebied voor allerlei soorten mensen. We liggen een tijdje op het strand en willen dan naar Santa Monica. We zien veel mensen fietsen op dezelfde fietsen en krijgen de indruk dat je ergens fietsen kunt huren. Hadden we daar ook niet iets over gelezen? Bij de parkeerplaats zien we een fietsverhuur, we informeren en we kunnen fietsen huren en dan op de fiets naar Santa Monica. Dat lijkt ons leuk! Eerst eten we nog even wat en dan gaan we fietsen huren. Het is heerlijk fietsen zolangs het strand. In Venice Beach is het lekker druk met allerlei winkeltjes en kraampjes langs het strand. Dan wordt het wat rustiger en zijn de gebouwen wat moderner, groter en nieuwer. We naderen Santa Monica. Dat is wat sjieker en duurder dan Venice Beach. Op de pier is het een drukte van belang. Er zijn allerlei winkeltjes en een heuse (permanente) kermis. Erg bijzonder. Na wat inkopen en een welverdiend ijsje, fietsen we weer terug naar Venice Beach. Myrthe wil bij een van de kraampjes graag een henna-tattoo laten zetten. Ivar en ik nemen ondertussen nog een duik in de zee (nu kan het nog). Dan weer terug naar het hotel. De kinderen en ik gaan inpakken en douchen, Wytze levert ondertussen de huurauto in. Dan nog even samen eten en in bed. Morgenochtend worden we om 6:00 uur door de shuttle van het hotel naar het vliegveld gebracht. En dan zit onze prachtige reis er echt op! Het is fijn weer naar huis te gaan, maar we hebben het hier ook ontzettend naar onze zin gehad.En we kijken terug op een bijzondere reis met mooie ervaringen.